Zpackaná Třebíčská neprošla kontrolou z radnice, zastupitelé žádají o nezávislý audit

Trojitou zpackanou zatáčku na Třebíčské ulici při dokončování stavby nikdo nekontroloval. Uvedla to mluvčí velkomeziříčské radnice Michaela Hudková s tím, že radnici stavební firma ke kontrole nepřizvala. Radovan Necid z opozičního klubu To pravé Meziříčí říká, že odpovědnost za zadání, průběh i výsledek této stavby nese starosta Josef Komínek (ČSSD). Radnice také dosud neví, jak bude vypadat uzavírka kvůli znovuuzavřené Třebíčské, jak bude dlouho trvat a kudy budou obyvatelé města jezdit.

„Ke zrealizované pokládce nebyl zástupce investora přizván a tudíž nebyla pokládka investorem vůbec protokolárně předána. Toto nedodržení postupu předání části zrealizovaných celků zdůvodnila firma z časových důvodů nasmlouvaných termínů subdodávek, která souvisela s navazující pokládkou asfaltových ploch v následujícím dni,“ odpověděla mluvčí Hudková na otázku, proč ke zjištění špatného sklonu silnice nedošlo už v průběhu stavby (odpověď neupravována – pozn. red.). Novostavba zatáček přitom přišla velkomeziříčskou městskou kasu na bezmála 15 milionů korun.

Během hlasování o rozpočtu v prosinci loňského roku tuto patnáctimilionovou investici schválili: J. Komínek, M. Jágrik, P, Blažek, P. Vrána a F. Komínek (5x ČSSD), dále S. Kratochvíl, P. Kamanová a M. Ripperová (3x KDU-ČSL), dále J. Jurdová, T. Rapušák a J. Kaše (3x Mez. fórum) a s nimi F. Smažil a F. Fňukal (2x ANO 2011)
Proti novostavbě zatáček na Třebíčské byli při hlasování o rozpočtu: R. Necid, I. Šulc, P. Velička (3x TPM) a T. Bílek a I. Bíbrová (2x Společně VM)
Hlasování se zdrželi: P. Juda (TPM) a J. Prokop, V. Záviška a A. Kaminaras (3x Společně VM).
Z jednání zastupitelstva byl omluven L. Beneš (TPM)


Co je důležité o zpackané Třebíčské vědět:

Schválení zastupitelstvem: 13. 2. 2018 a 18. 12. 2018 (podle mluvčí M. Hudkové).
Uzavření smlouvy s dodavatelem: 31. 7. 2018, podepsáno Josefem Komínkem
Cena stavby: cca 15 milionů korun
Uvedení do provozu: 25. 4. 2019
Přiznání radnice, že je stavba špatně: 7. 5. 2019
Oprava: od 23. 5. 2019


Opozice chce k „ostudě města“ přizvat nezávislé odborníky

Opoziční sdružení Společně VM na zítřejším jednání zastupitelstva navrhne, aby novostavbu silnice, která bude doslova několik dní po otevření znovu rozkopána a přestavěna, posoudil nezávislý odborník, který by měl navrhnout i další postup oprav. Mluvčí města však neodpověděla na dotaz, zda by o takovém návrhu byl starosta města Komínek ochoten vůbec přemýšlet. „V této chvíli nelze předjímat případné usnesení zastupitelstva města a ani případné hlasování jednotlivých členů zastupitelstva města včetně starosty a místostarostky města,“ pronesla mluvčí.

Podle Radovana Necida z uskupení To pravé Meziříčí by radnice udělala nejlépe, kdyby obnovila provoz po staré silnici jednou zatáčkou a novostavbu tří zatáček přes areál bývalých TS zaslepila a nechala ji jen jako obslužnou komunikaci pro budoucí služebnu policie, která zde má někdy v budoucnu údajně stát.

Necid zároveň připomněl, že stavbu odsouhlasila současná koalice v roce 2018, dodavatelskou firmu vybrala radnice pod vedením starosty Josefa Komínka a Jiřiny Jurdové (Meziříčské fórum) a smlouvu s dodavatelskou firmou podepsal Josef Komínek. „Josef Komínek byl od roku 2006 místostarostou Velkého Meziříčí, od roku 2017 dosud pak starostou. Už třináct let tedy zastává nejvyšší funkce ve městě, včetně toho, že plánuje velké dopravní investice města. Měl tedy dostatek času na to, aby tuto klíčovou dopravní stavbu nezanedbal, nepodcenil a řádně na ni dohlížel. Jestliže dnes on sám, nebo jeho nejrůznější spřátelená média naznačují, že ji zdědil po svých předchůdcích, snaží se pouze vzbudit klamný dojem, že Josef Komínek na radnici přišel až loni a nikdy předtím tam vůbec nebyl, protože se v někde ústraní věnoval svému původnímu řemeslu. Taková tvrzení jsou pouze zástěrkou a vyhýbáním se osobní odpovědnosti, kterou za tuto největší ostudu města v posledních letech nese starosta Josef Komínek, místostarostka Jiřina Jurdová a vedoucí stavebního odboru Antonín Kozina. Garantuji vám všem, že já osobně bych nikdy nepřipustil, aby město takovou zpackanou silnici nechalo postavit a už vůbec nikdy bych nepřipustil, aby ji od dodavatele převzalo v tak hrůzostrašném stavu,“ vypočítal Radovan Necid. Sám starosta Josef Komínek se ale k osobní zodpovědnosti kohokoliv vyjádřit odmítl: „Zatím je vše v řešení,“ vzkázal pouze po radniční mluvčí.


Deset dní před uzavírkou není jasné, jak bude vypadat. Malý obchvat také nikdo nevyloučil. Vícepráce možná budou

Zatím je téměř jisté, že Třebíčská bude od 23. května znovu uzavřená. Zda radnice obnoví provoz „starou“ zatáčkou, neba zda bude hlavní výpadovka na Třebíč uzavřena úplně, to nikdo s jistotou nedokáže říci. „Bude uzavřena dolní část Třebíčské, od mostu nahoru zůstane průjezdná. Konkrétní podmínky stanovuje odbor dopravy. Přesná doba uzavírky není zatím známa,“ omezila se mluvčí Hudková na toto tvrzení.

Radnice také nedokázala přesně říci, zda kvůli nové silnici vrátila do hry takzvaný malý obchvat, proti kterému protestuje veřejnost i opozice. Ještě před týdnem starosta Josef Komínek uvedl jako jeden z důvodů přestavované Třebíčské „budoucí napojení ulice Třebíčská na vnitřní obchvat města“. Dnes ale prostřednictvím radniční mluvčí toto své tvrzení zčásti vyvrací. „Starosta města učinil veškeré kroky k tomu, aby zastupitelé mohli schválit nový územní plán bez případného vymezení propojení ulice Třebíčská s ulicí Pod Strání,“ popsala konání svého šéfa Hudková bez udání bližších podrobností.

Mluvčí také potvrdila, že radnice se stavební firmou jedná o vícepracích. To zpravidla znamená i zvýšení ceny. „O dodatku smlouvy na vícepráce se v současné době jedná,“ potvrdila Hudková.

Autoři: Milan Salaš, Petros Martakidis